Header-Pic

Procedure RDW bij controle aslast verdeling

Op 11 februari heeft CarrosserieNL een evaluatie gehad met de RDW en betrokken organisaties over de eerste bevindingen vanuit de keuringsstations van de controleberekeningen voor de aslastverdeling. De RDW controleert hierop sinds 1 januari, maar gaat pas vanaf 1 maart daadwerkelijk tot handhaving over. De RDW meldde dat in januari weinig berekeningen werden overhandigd tijdens de toelatingskeuring van het voertuig. In 95% van de gevallen waarin wel een berekening werd overlegd, voldeed de meegeleverde berekening aan de eisen m.b.t. de technische aslasten en Maximaal Toegestane Massa (MTM). In die gevallen waarbij geen berekening werd overlegd, heeft de RDW zelf de controleberekening uitgevoerd. Slechts 50% werd hierbij akkoord bevonden, waarschijnlijk omdat de RDW hierbij uitging van gelijkmatig verdeelde belasting. Wanneer de fabrikant/constructeur in alle gevallen het zwaartepunt van de nuttige massa zelf aangeeft is de verwachting dat ± 90% van de voertuigen akkoord zijn.

 

Voor meer informatie zie Magazine Carrosserie van 5 maart 2015 of klik hier voor het volledige artikel alleen beschikbaar voor leden van CarrosserieNL.

MobiliteitsRAI 2017

Agenda

Busworld

20-10-2017 t/m 25-10-2017Kortrijk Xpo

MobiliteitsRAI

19-10-2017 t/m 21-10-2017RAI Amsterdam

Agritechnica

12-11-2017 t/m 18-11-2017Hannover